5ο Νηπιαγωγείο Κερατσινίου
Κωδικός : 9520230
Έδρα του Σχολείου: Κων/νου
Παλαιολόγου 20,
Χαραυγή Κερατσινίου
e-mail: mail@5nip-kerats.att.sch.gr
Τηλέφωνο : 2104310127
Προϊσταμένη: Ελένη Ασπιώτη
Εκπρόσωπος Γονέων / Κηδεμόνων:
Ιστοσελίδα: http://pempto.blogspot.com/
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (ΥΑ109697/ΓΔ4,26-9-2024)
επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι
απαραίτητες για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο
γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά, ως σχολική κοινότητα (μαθητές,
εκπαιδευτικοί, βοηθητικό προσωπικό, γονείς- κηδεμόνες.
Ο
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό
μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον
δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται
από την πολιτεία για την εκπαίδευση και την λειτουργία των δημόσιων και των
ιδιωτικών σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές και
είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και
τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.
Ο
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου συντάσσεται ύστερα από εισήγηση
της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου
Διδασκόντων, εκπροσώπου του Δήμου Κερατσινίου Δραπετσώνας και ως προς τους
εκπροσώπους του ΔΣ Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων,
δεν υφίσταται νόμιμα εκλεγμένος για το σχ. έτος 2024-2025. Εγκρίνεται από τη
Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Νηπιαγωγείου, καθώς
και από την Διευθύντρια Εκπαίδευσης.
Ο
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο
μέσο στους γονείς- κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστότοπο
του νηπιαγωγείου, αμέσως μετά την έγκρισή του.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και
υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας: της Διεύθυνσης
του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών, του βοηθητικού προσωπικού, των
μαθητών/τριών και των γονέων και κηδεμόνων και ασκούντων την επιμέλεια.
Αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του νηπιαγωγείου και είναι το
θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους
στόχους και το όραμά του.
Ο
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου όταν κριθεί αναγκαίο,
αναπροσαρμόζεται μέσω από της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής
διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει
νέες νομοθετικές ρυθμίσεις , να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών
λειτουργίας του σχολείου.
Θέματα
που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον
κανονισμό αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση, από την Προϊσταμένη και τον Σύλλογο Διδασκόντων,
σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική
νομοθεσία σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου ισχύει μέχρι την έγκριση νεότερου.
1.
Βασικές
αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Ο
Κανονισμός περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών,
δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έτσι
ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα
παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και
αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που
προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις
και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών , διδακτικών
και άλλων πρακτικών.
Βασικοί στόχοι του κανονισμού είναι
οι μαθητές/τριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με
τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναπτύσσοντας δεξιότητες, οι οποίες έχουν βασικό και
κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες
ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η
συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση,
η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους
κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η
εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.
Μέσω των
συμφωνημένων αρχών/ κατευθύνσεων του Κανονισμού του Νηπιαγωγείου επιδιώκεται:
·
Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να
πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή
όλων των μαθητών/τριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
·
Να αναπτύσσεται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη
της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της
σχολικής κοινότητας.
·
Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων
των μελών της σχολικής κοινότητας.
·
Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική
μάθηση και εργασία
2.Λειτουργία του Σχολείου
Ι. Διδακτικό ωράριο
Η
έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος και
του ολοήμερου νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική
ώρα, καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις
κείμενες διατάξεις του ΥΠΑΙΘΑ.
Ανακοινώνονται
στους γονείς με την έναρξη του διδακτικού έτους με σχετικό έντυπο και παράλληλα
αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου.
Για το
σχολικό έτος 2024-2025, το 5ο Νηπιαγωγείο Κερατσινίου θα
λειτουργήσει με 2 τμήματα Υποχρεωτικού Προγράμματος και 1 τμήμα Ολοήμερου
Προαιρετικού Προγράμματος.
Για το
σχολικό έτος 2024-2025 το πρόγραμμα του σχολείου διαμορφώνεται ως εξής:
Υποχρεωτικό πρόγραμμα
·
Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο
σχολείο: 8.15 – 8.30.
·
Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών
και μαθητριών: 13:00
Ολοήμερο
Πρόγραμμα
·
Έναρξη
λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος : 13:00.
·
Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος:
16:00
Πρόωρη
αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν προβλέπεται.
Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την
έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών δύναται να
εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο νηπιαγωγείο κατά τις δύο πρώτες
εβδομάδες λειτουργίας (παρ.7. αρθρο 2., ΠΔ.79/2017). Επίσης προβλέπεται η
μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια
του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνεται η Σύμβουλος Εκπαίδευσης και η
Διευθύντρια Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ.10 Π.Δ. 79/2017).
ΙΙ. Προσέλευση και αποχώρηση
μαθητών/μαθητριών
Η ώρα προσέλευση των μαθητών και μαθητριών
του Νηπιαγωγείου είναι 08:15 έως 08:30.
Η
προσέλευση και η αποχώρηση των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου γίνεται
από την είσοδο- έξοδο, επί της οδού Σάντας, επειδή κρίνεται πιο ασφαλής.
Οι
μαθητές και οι μαθήτριες σε καμιά περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν
τη λήξη του ωραρίου.
Αν
παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου
(π.χ. ασθένεια) ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο σχολείο
και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το
σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση).
Εάν
κάποιος γονέας/ κηδεμόνας χρειαστεί , για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του
πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται προηγουμένως να ενημερώσει τη Διεύθυνση
του Σχολείου και να συμπληρώσει το σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι
(υπεύθυνη δήλωση).
Οι
εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές/μαθήτριες στην είσοδο των αιθουσών
διδασκαλίας του Νηπιαγωγείου και οι γονείς- κηδεμόνες- συνοδοί αποχωρούν. Κατά
τη διάρκεια προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια
στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.
Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται
έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις
εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε
καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια
των μαθητών/τριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη
λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών
συνθηκών ή πανδημίας, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία
προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών
στις δυσμενείς συνθήκες και να μην τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.
Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση
είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και
την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των
μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.
Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών, αλλά και για την ομαλή
λειτουργία του προγράμματος η είσοδος/ είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:30
ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.
ΙΙΙ. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το
Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘΑ και
εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Προϊσταμένης του
Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς
έγκριση στον Προϊστάμενο εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά.
3.Σχολική και Κοινωνική Ζωή
Ι. Φοίτηση
Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και
εποπτεύεται από την εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία καταγράφει τις καθημερινές
απουσίες και από την Προϊσταμένη που τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα
του ΥΠΑΙΘΑ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο
το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των
μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά
και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για την φοίτηση των
μαθητών, φέρουν κατά τον νόμο οι γονείς/ κηδεμόνες τους.
ΙΙ. Σχολικοί χώροι- Ποιότητα Σχολικού χώρου
Κοινός στόχος όλων είναι ο
σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του
Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό, αλλά και το φυσικό περιβάλλον του
σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με
το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις
σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ιδιαίτερος χώρος , όπου παραμένουν και
εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι
να διατηρούνται οι χώροι καθαροί.
Τεράστια συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.
Ένας από
τους στόχους του Νηπιαγωγείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης
στους/στις μαθητές/τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Η
διαδικασία αντιμετώπισης φθορών που προκαλούνται από μαθητές/τριες ακολουθεί τα προβλεπόμενα του άρθρου28 του ν.
5056/2023 και της υπουργικής απόφασης 109697/ΓΔ4 της 26/9/2024.
ΙΙΙ.
Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι
μαθητές/τριες καθημερινά βγαίνουν στην αυλή, όπως καθορίζεται από το Ωρολόγιο
Πρόγραμμα. Σε περίπτωση κακοκαιρίας και συγκεκριμένα σε περίπτωση βροχόπτωσης ή
πολύ χαμηλών θερμοκρασιών, οι μαθητές/τριες κάνουν το διάλειμμά τους εντός της
σχολικής αίθουσας.
Όλοι οι
μαθητές/τριες της σχολικής μονάδας κάνουν το διάλειμμα τους στην αυλή του
νηπιαγωγείου. Λόγω του μεγάλου αριθμού των μαθητών και προς αποφυγήν
ατυχημάτων, το διάλειμμα των δυο τμημάτων, θα γίνεται σε διαφορετικό χρόνο, για
κάθε τμήμα. Τα παιχνίδια της αυλής θα μπορούν να αξιοποιηθούν καθημερινά και
από τα δύο τμήματα.
Το διάλειμμα
είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές/τριες αλληλοεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για
οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στις
εκπαιδευτικούς. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος
ή ενήλικος να πλησιάζει στην αυλή του σχολείου, να παρακολουθεί, να
φωτογραφίζει, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές/τριες του σχολείου
από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.
ΙV .
Σχολικό Πρόγραμμα
Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα
στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και την
κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν
ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σεβόμενοι τους κανόνες του σχολείου, όπως διαμορφώνονται
από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, όπως και το δικαίωμα των
συμμαθητών τους για μάθηση.
Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται,
να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα. Η
συνεργασία μεταξύ γονέων/ κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή
ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα,
V. Συμπεριφορά- Δικαιώματα- Υποχρεώσεις
Η Προϊσταμένη
_ Συμβάλλει
στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκουσών και των
μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για
την ομαλή λειτουργία του σχολείου.
_
Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία,
τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου και τις
αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.
-Λαμβάνει
μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση
τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε
περίπτωση φθοράς.
-Είναι
υπεύθυνη, μαζί με τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των
χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας
των μαθητών/μαθητριών.
-Έχει
την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την ανάπτυξη
αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Οι Εκπαιδευτικοί
-Εκπαιδεύουν τους μαθητές και
τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής
εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την
καθοδήγηση των στελεχών της Εκπαίδευσης.
-Συνεργάζονται μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά
τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους,
δημοκρατική συμπεριφορά.
-Μεριμνούν για τη δημιουργία
κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους
γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση,
την συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.
- Φροντίζουν για την πρόοδο όλων
των μαθητών/μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και
κοινωνική.
- Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός
ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού
κλίματος.
- Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες
ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην
οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους
παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και τη συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών
τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν
πιθανά προβλήματα.
-Ενθαρρύνουν τους
μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για
θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το
πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
-Συνεργάζονται με τους
εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής
προκειμένου να υποστηριχθούν οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες, καθώς και οι οικογένειές τους.
- Συνεργάζονται με την
Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη
δυνατή παιδαγωγικής αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την
προσωπικότητα και τα δικαιώματα μαθητών/μαθητριών.
- Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν
τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών
επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης,
όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.
Οι μαθητές /μαθήτριες
-Επιδεικνύουν σεβασμό , με τη
στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
-Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων
τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την
καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.
-Απευθύνονται στους/στις
εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για
κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.
-Προσέχουν ώστε να διατηρούν
καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του
σχολείου.
-Στις σχολικές εκδηλώσεις και
γιορτές, αλλά και στις εκπαιδευτικές
επισκέψεις, εκτός Νηπιαγωγείου, ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και
συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
-Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε
μορφή βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική). Προσπαθούν να λύνουν τις
αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο.
- Σε περιπτώσεις που γίνονται
αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής
συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα:
1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά
με όποιον έχουν διαφορά.
2.Απευθύνονται στον υπεύθυνο
εκπαιδευτικό τμήματος.
Γονείς και κηδεμόνες
-Φροντίζουν, πριν την έναρξη
φοίτησης των παιδιών τους στο νηπιαγωγείο, να μεριμνούν για την εκμάθηση
βασικών κανόνων αυτοσυντήρησης (να γευματίζουν μόνα τους) και υγιεινής( πλύσιμο
χεριών, έλεγχος σφιγκτήρων κ.ά.).
-Φροντίζουν ώστε το παιδί τους
να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο
σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση
απουσίας του.
_Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις
ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα
λειτουργίας του σχολείου.
- Συνεργάζονται αρμονικά σε
προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο Διδασκόντων για τα θέματα που
αφορούν τους μαθητές/ μαθήτριες.
-Ενημερώνουν έγκαιρα και
προσκομίζουν σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που
αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους- θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες
ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης- τα οποία μπορούν να
επηρεάσουν την επίδοση τη φοίτησης και τη συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη
συνδρομή του σχολείου.
- Κανένας ενήλικας δεν επιτρέπεται να νουθετεί, να επιπλήττει , να
τιμωρεί ή και να κάνει λεκτική παρατήρηση σε κανένα παιδί (δικό του ή άλλο) στο
χώρο του Νηπιαγωγείου.
VI. Παιδαγωγικός Έλεγχος
Τα ζητήματα μη αποδεκτής
συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων
με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, την Προϊσταμένη της
σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης,
προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος.
Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική
αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.
Το σχολείο, ως φορέας αγωγής,
έχει να καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να
συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν
την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες, Αν η συμπεριφορά
του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και
αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε
αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και
παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.
Οι γονείς/κηδεμόνες
ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών
τους και σεβόμενοι την προσωπικότητα και
τα δικαιώματα του μαθητή/τριας,
σεβόμενοι την ψυχική και συναισθηματική τους υγεία, εκπαιδευτικοί και γονείς
συνεργάζονται για την εξάλειψη της «μη αποδεκτής συμπεριφοράς».
Επισημαίνεται ότι η διατάραξη λειτουργίας των χώρων
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διώκεται ποινικά άρθρο 33 του νόμου
5090 της 23/02/2024 και άρθρο 168 Π.Κ. παρ.4 και 5.
Η στενή συνεργασία σχολείου
γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
VII. Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείο
-Μετάβαση στο δημοτικό σχολείο
-Σχολικά Προγράμματα
_Διοργάνωση Ποδηλατάδας
-Εργαστήρια Γονέων
-Διοργάνωση Εκδηλώσεων, όπως
σχολικές εορτές, Κάλαντα, χελιδονίσματα, Λαζαράκια.
- Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε
μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, θέατρα.
-Εκπαιδευτικές κδηλώσεις στο
χώρο του Νηπιαγωγείου.
-Διοργάνωση ενημερωτικών
συναντήσεων στον χώρο του Νηπιαγωγείου, δια ζώσης ή εξ αποστάσεως με επίσημους
φορείς για θέματα που αφορούν τους γονείς και τα παιδιά, π.χ. επίσκεψη
πυροσβεστών, ομιλίες εργοθεραπευτών, λογοθεραπευτών και διαιτολόγων, Πρώτες
Βοήθειες από τον ΕΕΣ, συνεργασία με ΚΕΘΕΑ και με το Τμήμα Ψυχικής Υγείας του
«Αγλαΐα Κυριακού».
- Ημέρα επαγγέλματος
VII.Σχολικές Εκδηλώσεις- Δραστηριότητες
-Το Σχολείο οργανώνει εκδηλώσεις/δραστηριότητες που έχουν ως στόχο τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, των εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα.
Οι επίσημες
εορτές που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο είναι:
α) Στις 27
Οκτωβρίου για την επέτειο της εθνικής εορτής της 28ης Οκτωβρίου
β) Στις 24
Μαρτίου για την επέτειο της εθνικής εορτής της 25ης Μαρτίου
γ) Στις 17
Νοεμβρίου για την επέτειο του Πολυτεχνείου
δ)Στις 30
Ιανουαρίου, για την εορτή των Τριών Ιεραρχών . Ειδικά την ημέρα αυτή τηρείται
κατά τα λοιπά το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων.
Σε περίπτωση
που οι παραπάνω γιορτές είναι Σάββατο ή Κυριακή, οι εορταστικές εκδηλώσεις
πραγματοποιούνται την προηγούμενη Παρασκευή. Επ’ ευκαιρία των εορτών δύναται να
πραγματοποιείται εκκλησιασμός κατά την κρίση του Συλλόγου Διδασκόντων και
εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες.
-Κεράσματα ή γλυκίσματα για τα
γενέθλια ή την ονομαστική εορτή των μαθητών/μαθητριών, να είναι σε ατομικές συσκευασίες και να μοιράζονται
κατά την αποχώρηση και με την παρουσία γονέων/κηδεμόνων.
-Εκπαιδευτικές
επισκέψεις-εκδηλώσεις εντός της Σχ. Μονάδας.
-Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι
σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα προγράμματα πρέπει να
γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και δράσεις των ίδιων των μαθητών, διότι έτσι
αυτοί αισθάνονται υπεύθυνοι, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις, τα
ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.
-Σε δραστηριότητες εκτός
σχολείου ο γονέας λαμβάνει γνώση και υπογράφει για το ότι συμφωνεί να
συμμετέχει το παιδί του.
ΙΧ. Εμβολιασμός μαθητών/ μαθητριών- Φαρμακευτική Αγωγή- Ιατρικά
περιστατικά
Σύμφωνα με γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.
Ένα από τα
δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο
στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια. Μαζί με
το βιβλιάριο εμβολίων, το οποίο υποχρεούνται οι γονείς να προσκομίσουν ξανά
στην Προϊσταμένη, όταν γίνουν νέα εμβόλια, με την εγγραφή στη σχολική μονάδα
απαιτείται, συμπληρωμένο από τον παιδίατρο και το ΑΔΥΜ (Ατομικό Δελτίο Υγείας
Μαθητή).
Οι
εκπαιδευτικοί δεν χορηγούν φάρμακα στους μαθητές/τριες, παρέχουν όμως τις
στοιχειώδεις πρώτες βοήθειες όταν παραστεί ανάγκη (4-10-2010, Φ.7/495/123484
/Γ1). Οι γονείς συστήνεται να κρατούν τα άρρωστα παιδιά στο σπίτι μέχρι να
αναρρώσουν. Αν οι μαθητές/τριες απουσιάζουν παραπάνω από 3 ημέρες, όταν
επιστρέφουν σχολείο προτείνεται να έχουν και ιατρική γνωμάτευση.
Όταν
απαιτείται η λήψη φαρμακευτικής αγωγής, κατά τη διάρκεια της παραμονής του
μαθητή/τριας στο σχολείο, οι γονείς αιτούνται στην Προϊσταμένη άδεια,
προκειμένου να εισέρχονται στο χώρο του σχολείου οι ίδιοι ή τρίτο άτομο, το
οποίο θα υποδείξουν και θα φέρει μαζί
του την αστυνομική ταυτότητα, ώστε να χορηγήσουν τα φάρμακα οι ίδιοι.
Σε έκτακτα σοβαρά περιστατικά των παιδιών, η Προϊσταμένη οφείλει να
καλέσει το 166 για τη διακομιδή του παιδιού, ενώ ταυτόχρονα ενημερώνεται ο
γονέας.
Χ. Ρουχισμός
- Αυτοεξυπηρέτηση – Τουαλέτα
Όσον αφορά
το ρουχισμό, προτείνεται οι μαθητές/τριες να φορούν άνετα καθημερινά ρούχα, τα
οποία μπορούν να χειριστούν με άνεση, όπως και παπούτσια χωρίς κορδόνια.
Συστήνεται η αποφυγή ρούχων με κουμπιά και φερμουάρ, εφόσον δυσχεραίνουν την
αυτοεξυπηρέτηση των νηπίων στην τουαλέτα.
Όσον αφορά
την αυτοεξυπηρέτηση στην τουαλέτα, είναι σημαντικό κατά τον ερχομό ενός νηπίου
στο σχολείου οι γονείς να έχουν ήδη εκπαιδεύσει το παιδί, να χρησιμοποιεί το
χαρτί και να μπορεί να ντύνεται/ ξεντύνεται μόνο του. Το εκπαιδευτικό προσωπικό
του σχολείου κατευθύνει και συνεχίζει την εκπαίδευση των μαθητών/τριών
προφορικά, αν χρειαστεί, δεν νομιμοποιείται και δεν επιτρέπεται να ντύνει, να
ξεντύνει για οποιαδήποτε λόγο τους μαθητές/τριες , ούτε και να τους/τις
σκουπίζει μετά την ανάγκη τους, για λόγους προστασίας και σεβασμού της
ιδιωτικότητάς τους.
ΧΙ.Προετοιμασία γεύματος: Δεκατιανό- Γεύμα
Το δεκατιανό και το γεύμα των μαθητών/τριών παρασκευάζεται
στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Εκπαιδευτικοί και γονείς
συνεργάζονται στο να εκπαιδεύσουν τους μαθητές να τρέφονται υγιεινά. Η
νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί
μαθητές/τριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη
διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση
δίνεται ιδιαίτερη προσοχή μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες
αυτοεξυπηρέτησης.
Το
μεσημεριανό γεύμα των μαθητών/τριων του ολοημέρου δεν ζεσταίνεται. Οι
μαθητές/τριες εκπαιδεύονται και την ώρα προσέλευσης τους τακτοποιούν το μπολ
τους στο ψυγείο. Η υπεύθυνη νηπιαγωγός του τμήματος, βγάζει τα μπολ από το
ψυγείο για να πάρουν θερμοκρασία δωματίου, πριν το γεύμα. Οι γονείς που δεν
επιθυμούν να μπαίνει το γεύμα του παιδιού τους στο ψυγείο, υπογράφουν υπεύθυνη
δήλωση, όπου αναλαμβάνουν την ευθύνη πιθανής επιμόλυνσης του γεύματος.
XII. Δανειστική βιβλιοθήκη Νηπιαγωγείου
Οι
μαθητές/τριες κάθε εβδομάδα, από την εβδομάδα έναρξης της δράσης, επιλέγουν ένα
βιβλίο
από την
βιβλιοθήκη του σχολείου, το οποίο διαβάζουν στο σπίτι με τους γονείς τους και
το επιστρέφουν. Μαζί με το βιβλίο, μέσα στον φάκελο που πάει σπίτι, μπαίνει κι
ένα φύλλο εργασίας , όπου καλούνται οι μαθητές/τριες (όχι οι γονείς ή αδέλφια)
να ζωγραφίσουν ό,τι τους άρεσε από το βιβλίο που διάβασαν και να αντιγράψουν το
όνομά τους και το τίτλο του βιβλίου. Οι μαθητές/τριες κάνουν την προσπάθεια
τους και οι νηπιαγωγοί επιβραβεύουν όλες τις προσπάθειες.
Οι υπεύθυνες
νηπιαγωγοί των τμημάτων και οι γονείς συνεργάζονται στο να εκπαιδεύσουν τα
νήπια και τα προνήπια να φροντίζουν και να είναι υπεύθυνα για τον σωστό
χειρισμό των βιβλίων και την επιστροφή τους στην δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου
στην αρχική, ακέραιη μορφή τους. Εάν για οποιοδήποτε λόγο ένα βιβλίο επιστραφεί
κατεστραμμένο, ο γονέας υποχρεούται στην άμεση αντικατάστασή του.
Το βιβλίο
δεν επιτρέπεται να μένει στο σπίτι παραπάνω από μια εβδομάδα.
Αν δεν
επιστραφεί ένα βιβλίο, δεν επιτρέπεται στον μαθητή/τρια να δανειστεί δεύτερο.
4.Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων – Σχολείου
Ι. Σημασία της επικοινωνίας και συνεργασίας σχολείου- οικογένειας
Πολύ σημαντική παράμετρος της
συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι
η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των
μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο
σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και
τον εκπαιδευτικό.
Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι
γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον/στην εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση
που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη
του Νηπιαγωγείου.
ΙΙ. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και
γονέων/κηδεμόνων
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των
γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του
Συλλόγου Διδασκόντων:
· Στην
αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που
αφορούν την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου
· Μια φορά
τουλάχιστον τον μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος
ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των
μαθητών/μαθητριών.
· Κάθε
φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
· Κατά την
ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται παιδαγωγική
συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/ κηδεμόνες των
μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.
· Η
είσοδος των γονέων/ κηδεμόνων στον σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις
προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.
· Οι
γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και
να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο
να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους
για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή και υπεύθυνων δηλώσεων για την
πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/ δράσεων/ εκδηλώσεων κ.λπ. Επίσης, οι
γονείς/ κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του
Νηπιαγωγείου ή να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από
το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του Νηπιαγωγείου. Τέλος οι
γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι
ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμα.
ΙΙΙ. Η σημασία της συνέργειας όλων
Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει
ανάγκη από την σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας-
μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων,
Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να επιτύχει στην
αποστολή του.
IV. Προστασία προσωπικών δεδομένων και πνευματικών δικαιωμάτων
μαθητών/τριών.
Στα πλαίσια
υλοποίησης σχεδίων εργασίας και εκπαιδευτικών προγραμμάτων οι εκπαιδευτικοί της
σχολικής μονάδας δύνανται να φωτογραφίσουν και να βιντεοσκοπήσουν έργα και
προσωπικές δημιουργίες των μαθητών/τριών, προκειμένου να αναρτήσουν στο
ιστολόγιο του σχολείου στο ΠΣΔ. Σεβόμενοι τον νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων
και λόγω του νεαρού της ηλικίας των παιδιών, αυτό συμβαίνει μόνο όταν οι
γονείς/κηδεμόνες υπογράψουν στην αρχή του σχολικού έτους υπεύθυνη δήλωση
συγκατάθεσης ανάρτησης και αποθήκευσης σε ψηφιακά μέσα δεδομένων προσωπικού
χαρακτήρα ( των προσωπικών δημιουργιών, φωτογραφιών, βίντεο, της φωνής των
παιδιών τους).
Σε καμία
περίπτωση όμως δεν αναρτάται, ούτε κοινοποιείται πουθενά φωτογραφία ή βίντεο
που φαίνονται τα πρόσωπα των μαθητών/τριων. Αυτό αποτελεί δέσμευση και για τους
ίδιους τους γονείς/κηδεμόνες, οι οποίοι δεν επιτρέπεται να διαμοιραστούν με
οποιοδήποτε τρόπο φωτογραφίες ή βίντεο από εκδηλώσεις του σχολείου, εκτός αν
μέσα στα αρχεία φαίνεται αποκλειστικά και μόνο το πρόσωπο του παιδιού τους.
5. Ψηφιακά Εργαλεία
Ι. Ψηφιακή Βεβαίωση Φοίτησης
Οι γονείς/ κηδεμόνες των
μαθητών/τριών έχουν τη δυνατότητα έκδοσης Βεβαίωσης Φοίτησης των εξαρτώμενων
τέκνων τους μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης https://www.gov.gr/ipiresies/ekpaideuse/eggraphe-seskholeio/attending-school.
ΙΙ. Ψηφιακή Πλατφόρμα για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και
των φαινομένων εκφοβισμού
Για την αντιμετώπιση της
ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού έχει δημιουργηθεί ειδική ψηφιακή πλατφόρμα
για την υποβολή καταγγελιών https://stop-bulling.gov.gr/. Στη συγκεκριμένη
πλατφόρμα έχουν πρόσβαση μαθητές και γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιμέλεια
μαθητών/τριών, οι οποίοι δύνανται να υποβάλουν αναφορές.
ΙΙΙ. Ψηφιακή Ενημέρωση γονέων/κηδεμόνων
Δίνεται η δυνατότητα στους γονείς/κηδεμόνες να ενημερώνονται ηλεκτρονικά
για τις απουσίες, των μαθητών/τριών μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής «e-Parents» https://eschools.minedu.gov.gr/login.
Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους
Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική
τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι
σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης
ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων
αυτών.
Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή
κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου
διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών
ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής
μονάδας , συνιστά το πρωτόκολλο –σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός
τέτοιου σχεδίου έγκειται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της
ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου.
Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης
της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:
- Προσδιορισμός
της κρίσης- γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
- Επίπεδο
αντιμετώπισης.
- Ειδοποίηση
–ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
- Επιλογή
τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των
γονέων και κηδεμόνων.
- Αξιολόγηση
διαχείρισης της κρίσης.
Στην κατεύθυνση αυτή, η σχολική
μονάδα μας έχει προχωρήσει στη σύσταση «Ομάδας Διαμόρφωσης Σχεδίου
Αντιμετώπισης Κρίσεων», που την αποτελούν ο Σύλλογος Διδασκόντων με επικεφαλής
την Προϊσταμένη με στόχο τη σύνταξη γενικού σχεδίου προετοιμασίας το
Νηπιαγωγείου για την αντιμετώπιση των κρίσεων.
Για την προστασία από σεισμούς
και άλλα φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου
Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής
χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού
έτους.
Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου,
στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων,
προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την
αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνουν
τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά
την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Ενημερώνουν τους γονείς/κηδεμόνες
για τη σύνταξη των Σχεδίων «Αντισεισμικής Προστασίας» και «ΔΑΙ».
Αναρτούν το Σχέδιο Διαφυγής και
σχετικές αφίσες σε εμφανή σημεία στις αίθουσες διδασκαλίας.
Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση
κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα
πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των
μαθητών/μαθητριών από τη σχολική μονάδα με επίδειξη της αστυνομικής ταυτότητας.
Σε καταστάσεις πανδημίας ή
ακραίων- επικίνδυνων φαινομένων, Η Προϊσταμένη, οι εκπαιδευτικοί,
μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Διευθυντές/Διευθύντριες,
ΠροΪστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις
οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘΑ,
Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λπ. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής
μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση
ανάγκης ορίζεται ο προαύλιος χώρος του Νηπιαγωγείου
Ο κοινά
συμφωνημένος ΕΚΛ βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες
παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και
υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας: της
Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών, του βοηθητικού προσωπικού, των
μαθητών/τριών και των γονέων και κηδεμόνων και ασκούντων την επιμέλεια.
Αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του νηπιαγωγείου και είναι το
θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους
στόχους και το όραμά του.
Ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει μέχρι την έγκριση
νεότερου.